GEMPAmelayu

Icon

memores acti prudentes futuri

Music Genres n Origins

The Nobat of Malay Palaces

Music has played an important role in the installation of chiefs, maharajas, sultans and kings throughout history. From drums to trumpets and brass bands to nobat ensembles, music also symbolizes the authority and power of leaders.

Nobat is a court orchestra played in Malay palaces as a symbol of power and sovereignty. No Malay sultan is legitimately installed unless he is drummed to the sounds of the nobat. Currently there are four nobat ensembles found in Malaysia, in the states of Kedah, Perak, Selangor and Terengganu. The other known Malay nobat which is still active is found in Brunei, a small oil-rich country sandwiched between the states of Sarawak and Sabah in East Malaysia. Nobat is also known to have existed in the ancient Malay sultanates of Pasai (now Acheh), Patani (Southern Thailand), Riau and probably other small provinces in Sumatera, Indonesia.

Probably originated from Gujerat, India in the 13th century, it has strong Persian and Middle Eastern influences. It came through Pasai (now Acheh) in Sumatera and later spread to the Malay Peninsula and Brunei. During the Malacca Sultanate of the 15th century, nobat became an important part of royal custom and ceremonies. Nobat instruments even became part of the treasured royal regalia of the sultan (even to this day). A basic nobat ensemble is made up of Nengkara (Kettledrum), Gendang (Double Headed Drum), Nafiri (Long Silver Trumpet) and Serunai (Oboe-like instrument). In Kedah a knobbed Gong is added and Kopak-Kopak (small cymbals) are used in Terengganu. Unlike any other art forms in Malaysia, nobat instruments can only be played and handled by a select group of royal musicians called the Orang Kalur, who are hereditary in nature. Numerous cases of illness and even deaths were believed to have been attributed to the touchings and playings of the instruments by those who are not of the Orang Kalur lineage.

Click here

Caklempong of Minangkabau


Muzik tradisional caklempong dibawa ke Malaysia oleh orang-orang Minangkabau yang menetap di Negeri Sembilan seawal abad ke-14′. Semenjak dari itu, tradisi caklempong yang berkembang di Malaysia terus mendapat pengaruh daripada tradisi Minangkabau di Surnatera. Dahulunya, caklempong bukan sahaja dimainkan sebagai hiburan kepada masyarakat umum tetapi juga semasa istiadat penabalan sultan. Hari ini caklempong dimainkan untuk pelbagai upacara termasuklah upacara rasmi negeri dan perayaan kebudayaan seperti upacara perkahwinan.

Muzlk caklempong juga turut mengiringi pencak silat, tarian lilin, tarian piring dan tafian inai. Muzik ini juga terdapat dalarn drama tari randai. Dalarn sesebuah persembahan randai yang biasa dipersembahkan suatu masa rehat diberi kepada ahli kumpulan persembahan untuk mereka berehat. Pada kebiasaannya, jangka masa ini diisikan dengan lawak jenaka atau persembahan ensembel caklempong untuk mengekalkan perhatian para penonton.

Click here

Dikir Barat of Patanni/Pantai Timur

Dikir Barat adalah suatu permainan tradisional yang paling digemari oleh masyarakat Melayu di Kelantan . Ianya wujud dikalangan masyarakat biasa di kampung-kampung dan pinggir bandar.Di dalam persembahan Dikir Barat terdapat satu kumpulan yang diketuai oleh seorang Tukang Karut dan Tok Juara. Mereka akan mengarut sambil berbalas-balas pantun dan diikuti oleh awak-awak sebagai suara latar dengan suara yang kuat dan lantang.Dikir Barat ini boleh dipersembahkan sebagai hiburan ataupun dipertandingankan.

Permainan ini biasanya dimainkan oleh masyarakat semasa musim menuai padi dan juga di majlis perkahwinan. Pertandingan selalu diadakan oleh Persatuan-Persatuan Belia tempatan, badan-badan Kerajaan ataupun orang-orang tertentu untuk mengutip wang. Dikir Barat adalah permainan yang baru jika dibandingkan dengan teater tradisional yang lain. Perkembangannya sukar diatasi kerana ianya sering menerima perubahan dalam persembahannya dari masa ke semasa mengikut perkembangan zaman.

Click here

Gamelan Melayu of Riau Lingga

Apa yg pasti Gamelan Melayu(Pahang & Terengganu) yg terdapat kini di Malaysia yg juga asalnya dari warisan Kerajaan Riau Lingga adalah tersendiri dan tidak byk berubah dari sejak kemasukkannya dulu,ini jelas kita lihat dari segi skel alatnya dan jumlah alatnya. Cuma masakini beberapa tambahan telah dilakukan (penggunaan kempol dan beberapa alatan lain)sebaliknya Gamelan Bali dan Jawa serta Sunda mgkin lebih elaborate dan maju,terutamanya Gamelan Jawa. Dari sejak kemasukan Gamelan ke Tanah Melayu pada 1811 bersempena majlis perayaan persandingan Wan Esah(adik Bendahara Pahang)dgn Tengku Hussain (Putera Sultan Lingga)kemudiannya berkembang seketika di bawah pemerintahan Sultan Ahmad Pahang seterusnya berpindah ke Terengganu kerana melalui proses yg sama(perkahwinan antara Tg Mariam dgn Tg Sulaiman)corak dan cara permainannya kekal sehingga sekarang. Tiada perubahan pun berlaku. Gamelan Pahang atau Trengganu, memang berasal dari Jawa, hanya dari segi lagu dan cara permainannya mengalami perubahan.Hal ini dapat dikesan dari nama-nama lagu seperti Beber Layar, Ayak, Ketawang, Geliyung, Barong, Topeng dan beberapa lainnya. Gamelan tersebut adalah merupakan koleksi istana Kerajaan Lingga yang didatangkan lengkap dengan pemain dan penarinya yang kemudian dibawa oleh Putri raja Lingga karena menikah dengan putra raja Pahang.Gamelan tersebut sekarang berada di Muzium Pekan.

Click here

Gambus of Arab/Johor

Gambus adalah sejenis alat muzik bertali yang mempunyai 11 hingga 12 jalur talinya(strings).
Alat muzik ini berbentuk oval pada permukaannya.Muzik gambus ini dibawa oleh pedagang Arab berasal dari Arab Parsi sekitar tahun 1800 popular di Tanah Melayu dan berkembang di Negeri Johor.Alat muzik ini biasanya dimainkan dalam muzik ghazal.Kesenian ini diwarisi dengan adanya perkahwinan campur antara orang Melayu dan pendatang Arab tersebut. Permainan alat muzik gambus ini biasanya terdapat dalam kumpulan muzik Ghazal.

2 kumpulan ghazal terdapat di Malaysia:
1. Ghazal Johor (Selatan tanah air)
2. Ghazal Pati (Utara tanah air)

Click here

Keronchong of Solo Indonesia

Sejarah Pengembangan Muzik Keroncong Johor

Genre muzik keroncong dipercayai bermula di Pulau Jawa pada abad ke-15. Alat muzik ukulele atau cuk adalah antara alat asal dalam permulaan muzik keroncong. Ukulele memang bukan alat muzik asli negara serantau. Alat muzik ukulele yang berasal dari Polynesia dan dimainkan secara solitary ( berseorangan/solo) dibawa oleh pedagang-pedagang Portugis sewaktu berdagang di sekitar Nusantara pada abad ke-15.

Melalui proses penyesuaian yang agak lama, muzik keroncong menjadi lebih sempurnamenjelang akhir abad ke-19. Muzik keroncong terus mengalami perubahan corak dari semasa ke semasa sehingga terbentuklah corak seni muzik keroncong dewasa ini. Memandangkan muzik keroncong begitu unik, merdu dan lunak didengar, seni muzik ini mudah

Click here



Archives

'Sireh Pulang ke Ganggang'

  • 64,442 helai daun sireh
%d bloggers like this: